Før het det seg at man måtte passe seg for menn med hatt i trafikken. Det var farlige gubber som dannet kø bak seg, men som samtidig nektet å slippe noen forbi. Jeg har fått meg hatt og ny bil, så da er det bare å se opp!
Ellers kanskje ikke det samme gjelder for kvinner? Min erfaring er at det finnes minst like mange myter om kvinner bak rattet. Biler blir «kjerringkjørte», de soter altså igjen fordi kvinner er for lette på gassen, slik at man ikke får «blåst» gjennom motoren, kvinner er pysete, og de kan i alle fall ikke lukeparkere. Med skam å melde passer alt dette på meg, men det første er intet problem for jeg har elbil:) Den soter ikke.
Min nye bil er en Nissan Leaf 2019-modell. Det er min tredje Leaf, og jeg er superfornøyd med denne biltypen. De er så utrolig lette å kjøre, og batteriene holder seg godt. Min første Leaf var en blå 2012-modell, men jeg byttet raskt til favoritten hvit, og nå har jeg fått meg en ny «perle»!
Det eneste jeg savner fra den hvite 2013-modellen er det lyse interiøret. Det er litt lekrere enn svart, men mørkt interiør er selvsagt mer praktisk. Det beste med den nye er at den har mye lengre rekkevidde, og det er et stort pluss, for da kan man i hovedsak lade hjemme, og det sparer batteriet. Vi var på jomfrutur med nybilen i går, og den svarer til forventningene så langt. Mamma og stefaren min var med på ferden som bl.a. gikk hit, til Knut Hamsuns barndomshjem i Hamsund.
Så se opp for dame med hatt i trafikken! Det taler imidlertid til min fordel at jeg er nordnorsk, for forskning viser at kvinnelige sjåfører i nord er mer avslappet enn f.eks vestlendinger. At kvinner er lette på gassen har også sine positive sider, for statistikk fra 2020 viste at 72% av alle fartsbøter ble gitt til menn.
Så bedre treg og avslappet enn kjapp og blakk. Med eller uten hatt. Det får være mitt motto:)